Pakowanie sposobem na marketing
Pakowanie sposobem na marketing

Zastanawiacie się nieraz nad swoimi towarami i nad tym jak zwiększyć sprzedaż, ale czy poświęcacie tyle samo uwagi opakowaniu?

 Wydawać by się mogło, że dla e-commerce opakowanie jest tym, o czym firma myśli w ostatniej kolejności. Wasz towar przecież nie leży wystawiony na sklepowych półkach, gdzie musi walczyć o uwagę klientów, zamiast tego czeka na włożenie do wirtualnego koszyka następnie na opłacenie i w końcowej fazie na wysyłkę, do której większość sprzedawców nie przywiązuję większej wagi.

 Takie podejście już u samej podstawy jest błędem. Owszem, współpraca klienta z marką zaczyna się w waszym E-sklepie, ale najwięcej emocji wywołuje, kiedy ląduje w rękach klienta. Dlatego opakowanie to nieodłączna część tych wrażeń, które w porównaniu z racjonalnymi czynnikami, o wiele mocniej wpływają na nasze zachowanie. Jeśli zlekceważycie opakowanie, to wasz sklep będzie mniej efektywny. 

 Dlaczego opakowanie jest ważne ?

 Do czasu pojawienia się rynków online opakowanie grało niezwykłą rolę: właśnie wygląd zewnętrzny towaru na półce przyciągał klientów i wyróżniał go na tle innych produktów.

Na szczęście w sklepie online konieczność walki o uwagę odpadła, jednak opakowanie nie przestało być ważnym, jego rola przekształciła się w bardziej wnikliwe oddziaływanie na klienta: od kreowania wizerunku marki do przyciągnięcia uwagi w social mediach.

 Tworzenie pozytywnych emocji

 Obcowanie z towarem to cała gama wrażeń, które powstają w kliencie przy pierwszym kontakcie. Wszystko zaczyna się od reklamy w miarę zaznajamiania się klienta ze stroną internetową, otrzymania feedbacku i ostatecznie zakupu. Na każdym z tych etapów w głowie człowieka formuje się obraz marki więc sposób zapakowania to nieodłączna część kształcenia pozytywnego odbioru.

 Pierwsze realne zaznajomienie się z produktem powstaje, kiedy człowiek bierze w ręce jeszcze nierozpakowany towar, który wcześniej widział jedynie wirtualnie. Jest to wspaniała możliwość zawalczenia o lojalność klienta już na etapie opakowania, które powinno przewyższać jego oczekiwania. Nie można przecież zaklinać się, że marka jest najlepsza lub obiecywać zadowolenie z ręcznie wykonywanych produktów, a później po prostu wrzucić zamówienia do kartonu, wypchać starymi gazetami, obkleić taśmą i wysłać. To niszczy wizerunek firmy, a klient ma odczucie, jakoby kupił produkt bez historii i dodatkowych wartości.

 Żeby zrozumieć jak bardzo styl pakowania określa charakter towaru, pomyślcie o Apple. Marka ta dokładnie przemyślała wszystko – od designu pudełka aż do jego wypełnienia. Opakowanie odzwierciedla wartości samej marki pozostając minimalistycznym, ale jednocześnie udziela uwagi szczegółom.

 To właśnie Apple jest twórcą trendu na minimalizm, który jest po dziś dzień aktualny. Możecie tworzyć proste opakowania dla swojej produkcji, niemniej będą one wyglądać stylowo i będą same stanowić o produkcie.

 Rozwój w social mediach za pomocą opakowania

 Jeśli chociaż raz brodziliście po socjal mediach w ciągu ostatnich paru lat, na pewno wiecie, że istnieje coś takiego jak UNBOXING. Mnóstwo kanałów na YouTube jest poświęconych odpakowywaniu przesyłek z różnymi towarami. Bloger/Influenser otwiera paczkę przed kamerą i opisuje każdy szczegół, każde swoje spostrzeżenia.

 Dobre jakościowo opakowanie pomoże zostać bohaterem UNBOXINGU. Nawet jeśli nie chodzi tu o zostanie popularnym blogerem. Przecież w każdych social mediach, szczególnie na Instagramie, użytkownicy lubują się w dodawaniu zdjęć nowych zakupów. Im przyjemniejsze będzie opakowanie, tym większa szansa na to, że podzielą się nim z obserwującymi a dla was będzie to bezpłatna reklama.

 Szansę znalezienia się w social mediach  zwiększa, dodanie do pudełka dobrze zaprojektowanej komplimentki  – zawierającej słowa wdzięczności skierowane bezpośrednio do kupującego a przy okazji krótką historię waszej marki. Dla klienta będzie to przyjemny moment, a takimi ludzie przyzwyczaili się dzielić z innymi.

 Dodanie wartości poprzez opakowanie prezentowe

 Klienci gotowi są pogodzić się ze zwykłym opakowaniem, jeśli kupują dla siebie, ale kiedy mowa o podarunku, dwa razy się zastanowią, czy warto zamówić niechlujnie zapakowany produkt. Koniec końców opakowanie jest tym, co kreuje atmosferę na przykład Świąt czy przedsmak prezentu.

 W produktach premium, takich jak: porcelana, perfumy czy droga biżuteria opakowanie jest kluczowym elementem sprzedaży. Ludzie kupują właśnie dlatego, że pudełeczko rozkochało ich w sobie.

 Jeśli jesteście pewni, że zamówienie przeznaczone jest na prezent, możecie dołożyć karteczkę z życzeniami, co na pewno będzie wielką niespodzianką dla klienta.

 Połączenie wartości marki i potrzeby klientów

 W ostatnim czasie Apple tworzy trend w designie, zarówno w zakresie produktów jak i ich opakowań. Zanim będziecie ślepo naśladować te tendencje, zapytajcie samych siebie, jak bardzo takie pozycjonowanie odpowiada wartościom waszej marki? Czy klienci chcą widzieć właśnie taki design czy szukają czegoś innego? Minimalizm dla minimalizmu nie zadziała, on sam z siebie nie zwiększa wrażeń i nie opowiada waszej historii.

 Jeśli na przykład stawiacie na rozumne potrzeby, to plastik i styropian w paczce tylko odepchną potencjalnych klientów, za to już papier z recyklingu doda wam kilka plusów w oczach ludzi, którzy doceniają podobne wartości.

 Jeśli natomiast sprzedajecie wyroby jubilerskie, a one nie są minimalistyczne lecz śmiałe i wyraziste, wtedy i w opakowaniu możecie pozwolić sobie na wymyślność, która podkreśli przepych.

 -napiszcie liścik od ręki ze słowami wdzięczności. Takie rzeczy w dzisiejszych czasach są rzadkością, dlatego są bardzo cenne

-dodajcie coś personalnego, np. zwróćcie się po imieniu do kupującego
-niech opakowanie stanie się czymś wyjątkowym. Jedna firma na przykład w taki sposób zapakowała towar, że samo opakowanie później stało się zabawką dla dzieci – rodzice i eko aktywiści na pewno to docenią

-dodajcie upominek: cukierka, naklejkę, długopis – dowolny drobiazg będzie mile odebrany

 Chodzi o to, by przyjemnie zaskoczyć klienta. Niespodzianką zawsze podzieli się ze znajomymi. Instrukcje znajdują się przy każdym towarze, za to odręcznie napisany list jest rzadkością.

 Pamiętajcie również o sezonowym kontekście. Ludzie uwielbiają wkładać tematycznie fotografie świąteczne. Przyjmijcie to za wskazówkę: dorzućcie naklejki dyni w okresie Halloween, dodajcie gałązkę świerku lub plasterek suszonej pomarańczy w okresie zimowym. Niech wasza fantazja i internet podpowiedzą wam, jak urozmaicić opakowanie w każdym sezonie.

 Pamiętajcie, że przyjemne niespodzianki często pojawiają się w postach dodawanych przez ludzi. Kiedy uzbroicie się już w tą wiedzę, otrzymacie rozgłos i promocję waszej marki dzięki poczcie pantoflowej.

Stworzenie niedrogiego, solidnego, ładnego i ekologicznego opakowania to nie lada wyzwanie. Z tych wszystkich rzeczy, coś będzie trzeba poświęcić. Co konkretnie – to już zależy od waszych odbiorców. Jeśli na przykład wiecie, że kupują u was hipsterzy dbający o ekologię, nie wolno wam o czynnikach ekologicznych zapomnieć. Musicie wiedzieć, czego chcą klienci, co odpowiada wartościom waszej marki, co optymalnie odpowiada potrzebom pakowanego towaru.

Podczas wyboru opakowania powinny wami kierować również praktyczne kwestie, szczególnie waga i rozmiar wysyłki. Lżejsze i mniejsze pudełko może pomóc w ciągu roku oszczędzić na dostawie okrągłą sumkę.

Ekologia

Ludzie są coraz bardziej świadomi szkodliwości zbędnych materiałów w opakowaniu. Nadmiar plastiku, tony styropianu, wykorzystywanie nieprzetwarzalnych papierów – to wszystko jest szkodliwe dla otaczającej przyrody.

Zamiana szkodliwych dla przyrody materiałów na czyste ekologicznie może zwiększyć lojalność klientów i pomóc wyróżnić się na tle innych jako ekologicznie odpowiedzialna marka.

Często odejście od zbędnych materiałów w opakowaniu pomaga również oszczędzić pieniądze. Używanie ekologicznego wypełniacza do paczek zamiast folii bąbelkowej i styropianu lub zamiana błyszczącego papieru na zwykły papier odnawialny wychodzą taniej. Pamiętajcie, że proste opakowanie włada swoją szczególną estetyką.

Jednym słowem, krok w stronę ekologii będzie przydatny i dla waszej marki, i dla naszej planety.

Możecie znaleźć masę pomysłów, szukając weny do stworzenia pięknego opakowania w internecie, na przykład na PINTEREST.

Przypomnijmy jeszcze raz: dobrze przemyślane opakowanie wspiera reprezentatywność marki, opowiada jej historię, a dzięki temu przyciąga uwagę klientów oraz może spozycjonować wasz towar jako unikalny prezent.

Opakowanie oczywiście nie musi przyciągnąć takiej uwagi jak sam produkt, który się w niej znajduje (tudzież jego cena), ale może ono stać się ważnym aspektem w waszym mechanizmie marketingowym. Pomimo tego, że pomagacie swojemu produktowi wyróżniać się na tle innych, dobre opakowanie służy również jako narzędzie marketingu, pomoże wam rozwinąć się w social mediach i ulepszać współpracę pomiędzy waszym biznesem, a waszymi klientami.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl